tiistai 30. lokakuuta 2012

Miksi ravinto on mulle urheilijana tärkeää ja mitä söin tänään!

Kun kerroin mun kavereille, että alotin kirjottamaan blogia, ne kysy heti ekaks että onks se joku "älä syö mäkkiruokaa se tuhoaa sun elämän!!!"-blogi :D  Ikävää tuottaa pettymys, mut ei tää ihan sellanen oo :D Mutta kirjotanpa nyt kuitenkin mun ajatuksia ruuasta. Eli siis tälleen urheilijan näkökulmasta, että mitä mulle merkitsee ravinto. Niinku mun kavereiden reaktioista voi päätellä niin joo, mietin kyllä jonkun verran että mitä syön. Mua kiinnostaa ravitsemusasiat ja oonpa haaveillu ravitsemustieteen opinnoistakin tässä lähiaikoina:) Oon toki ottanut jonkin verran selvää siitä, mitä mun kannattais syödä ja pyrin syömään tosi fiksusti, mutta en mä mikään täydellinen tän asian suhteen oo. Eikä tarvi ollakkaan! :)
Ja jee sain kännykän kameran toimimaan eli sain kuvat mun kaikista tän päivän syömisistä:)) Tässä siis tän päivän "ruokapäiväkirja" ja vähän ajatuksia...

Aamupala on ihana hetki! Kaurapuuro+raejuusto+mustikoita ja sit 1tl kylmäpuristettua pellavansiemenöljyä. Huom! Toi mahollisimman pieni lusikka on ihan must, isommalla ei oo kiva syödä! :D
Aamutreenit oli 8-10 ja sitten noin 11 söin louonasta. Treenasin tekniikkaa mut en paikaltaan eli vähän tuli hiki mut ei ollu superkova treeni:) Ja oho hassusti päin kuva enkä jaksa kääntää.. No mutta salaattia, kurkkua, paprikaa ja n. 1/4 avokado + täysjyväohraa, suppilovahveroita ja hirven jauhelihaa. Just just jaksoin syödä! :D
Päivän toinen treeni oli keskivartalojumppa + leuanvetoa + terävät loikat. Plus että pyöräilin matkat:) Teki mieli smoothieta sen jälkeen, joten sitä sitten tein! Kello oli jotain suunnillee 15 tässä vaiheessa. Noi ainekset ja blenderi sano surrurrur ja.......
.....naminami smoothieta tuli! Eli siis maitorahkaa, baanani, maitoa, ruisleseitä ja paahdettu pellavansiemenrouhe+kuivattu mustikka. (Sitä tuli oikeesti paljon enemmän ku tossa kuvassa mut ei mahtunu lasiin:D)
Kauheen huono kuva! No mutta seittemän puol seittemän aikaan oli taas nälkä joten söin! Täysyväohra+suppikset (jäi päivällä yli:D) ja uunissa ollutta kanaa, mikä oli maustettu yrteillä ja sipulilla + pakastevihanneksia. (Tehtävä: bongaa sydämen muotonen vesikastanja!)
Tosta päivälliseltä puuttuu kuvasta lasi maitoa! Ja vettä oon juonu jonkun verran kanssa päivän aikana. Ja aamupalaan kuulu myös D-vitamiini ja multivita :)
Ja nyt kun kirjotin tätä niin tuli nälkä joten meen syömään vielä vähän rahkaa ja raejuustoa iltapalaks!

Ja sitten halusin kirjottaa vähän juttuja littyen urheilijan ruokavalioon, mitä on tullut mieleen tässä. Elikkäs:

"Mä oon urheilija eli mä voin syödä mitä vaan, koska mä kuitenkin kulutan niin paljon." Tätä lausetta mä en oikeen ikinä oo ymmärtänyt. Siis joo pitää varmaan paikkansa, että helposti ei todellakaan liho sillon kun treenaa kovaa. Mutta jos on kilpaileva urheilija, niin ei kait sitä sillon urheile siks ettei lihois? Muutenhan sen pitäis olla kuntoliikuntaa, ei urheilua. Ja kuntoliikunnasahan ei todellakaan oo mitään pahaa! Mutta se ei vaan oo sama asia kuin kilpaurheilu. Eli siis mun mielestä ravinnon pitää tukea treenaamista.

"Ruoka on vaan polttoainetta." Joo siis periaatteessahan se on just näin. Kroppa tarttee tarpeeksi ravintoa ja kaikkia ravintoaineita, että se toimii hyvin. Mutta kyllä mun mielestä ruuasta saa ja pitää myös nauttia! Kaikkihan tietää, miten kivaa on käpertyä sohvalle karkkipussin kanssa ja kattoa leffaa. Tai syödä jätskiä kesähelteellä. Tai syödä joku ihana annos ravintolassa. Mä en vaan itse usko, että mun tarttee herkutella tolla tavalla tosi usein. En kaipaa tollasia kauheen usein, ei vaan tee mieli. Mutta kun mun sitten joskus tekee mieli, niin tottakai mä syön vaikka karkkia tai pullaa tai mitä ikinä haluunkaan! Herkuttelusta tulee tosi hyvä mieli ja siitä osaa nauttia, kun sitä tekee tarpeeks harvoin. :)

"Mutta kun mä haluun nauttia elämästä!" Jokainen syö just sellasta ruokaa, mistä tulee hyvä olo. Mä voin parhaiten kun syön terveellisesti ja säännöllisesti. Ja sillon mulla on myös hyvä olo ja nautin elämästä. Mutta jos joku nauttii siitä, että syö paljon karkkia, pullaa, limua ja mäkkiruokaa niin se on tosi hyvä juttu ja sen kannattaa syödä just niin! Mutta en vaan voi uskoa, että se olo on oikeesti paras mahdollinen ja että se varsinkaan auttaa kehittymään urheilijana. Jokaisen oma asia tietenkin, mutta jos olisi mahdollisuus voida paremmin ja saada enemmän treeneistä irti, niin miksi ei käyttäisi tätä mahdollisuutta? Miksi antaa noinkin helposti korjattavan asian kuin ravinnon takia etumatkaa vastustajille?

"Etkö sä oikeesti ikinä syö mitään hyvää?" Multa kysytään tätä tosi usein. Mä välitän siitä mitä mä syön. Mun masu ei oo roskakori, mihin mä voin heittää mitä vaan. Mutta silti, miksi mä söisin jotain mikä on mun mielestä pahaa? Siis tottakai mä syön kaikkea hyvää! Joka päivä vieläpä! Mulle hyvä on sellasta mikä maistuu hyvälle ja mistä tulee hyvä olo. Yks mun päivän parhaista hetkistä on joka-aamuinen aamupuuro raejuustolla ja marjoilla. Mä vaan tykkään siitä ihan hulluna! Ja maitorahka+mustikka+leseet on kans ihan tositosi namia! Ja kana kun sen maustaa yrteillä mmm.. Niin, ja jos tolla "hyvää" tarkotetaan tässä kaikkia sokerirasvaherkkuja niin tottakai mä syön niitäkin:) Joskus. Nyt just en pysty muistamaan millon viimeks oon syöny karkkia tai jätskiä, mutta sen muistan että pullaa leivoin (ja söin) pari viikkoa sitten ja oli hyyyyvää:)

Nyt nukkumaan ja aamulla sitten kohti Unkaria jejee!! :)

/Airi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti