tiistai 6. marraskuuta 2012

Airi kokkaa osa 1: proteiinijuustopallerot!

Nytpä mä aattelin jakaa teijän kanssa yhen hyvän reseptin:) Oon löytäny sen joskus jonkun fitness-ihmisen blogista tai ainakin luulen niin. Mutta kun nyt en mitenkään enää muista, että mistä sen oon napannu niin en voi sen tarkemmin kertoa että keneltä on varastettu :P

Nyt kun on ilta ja mulle tuli nälkä niin aattelin, että on hyvä syödä jotain proteiinipitoista iltapalaa. Ne proteiinit on tosi tärkeitä, koska nehän on lihaksien rakennusainetta ja siks tosi tärkeitä varsinkin kun urheilee paljon. Ja onhan niillä muitakin tärkeitä tehtäviä elimistössä, ainakin ne on kudosten ja solujen rakennusaineita ja sit niistä kans muodostuu vasta-aineita ja sitten vastustuskyky paranee. Mut ei pidä silti syödä pelkkää proteiinia, vaikka ne onkin hyviä, koska muutakin tarttee tottakai ja liika proteiini on huono juttu kropalle! Mutta anyway, illalla on hyvä syödä proteiinia, koska sitten kun menee nukkumaan ja lihakset kehittyy siinä levon aikana, niin ne tarttee niitä rakennusaineita että ne voi kehittyä :)

Tänään sitten siis tein iltapalaksi juustopalleroita. Niihin tarvitaan:
3 munan valkuaista, 75g kevytjuustoa (kadett 5% tai polar 5% on just jees!), 10g sämpyläjauhoja ja 2/3tl leivinjauhetta.
Ensin pitää raastaa juusto ja sitten sekotetaan se juusto ja jauhot ja leivinjauhe ihan sekasin kaikki. Ja sitten vatkataan valkuaiset sähkövatkaimella silleen, että se on niin kovaa vaahtoa ettei tipu vaikka ois väärinpäin.
Mä onnistuin, ei tippunu! Peukut sille siis!
Ja sen jälkeen sekotetaan varovarovasti se juustojauholeivinjauhejuttu sen valkuaisvaahdon sekaan. Siks pitää varovasti, ettei se vaahto lässähdä ihan kauheesti. Eli vähän silleen nostellen pitää sekottaa. Ja tässä vaiheessa voi myös lisätä mausteita, jos tykkää. Ite laitoin oreganoa ja silleen ainakin tulee mun mielestä tosi hyvää:) Mut eiköhän tohon vähän kaikki käy!
Sitten ne meni uuniin. 200-225 astetta ja niin kauan pitää olla että ne ruskettuu kauniisti eli about 10min.
Sitten ne tuli ulos. Paitsi ei ne ite tullu kyllä. (Onneks tarkensin, ette ois muuten tajunnu!)
Ja sitten mä söin ne hähä! :)

Ja näitten palleroiden ravintosisältö (siis niinkun koko toi annos) on näinkin upea kuin että
-energiaa 210 kcal
-proteiinia 35 grammaa (!)
-hiilihydraattia 9 grammaa
-rasvaa 4 g

Joten siitäpä sitten testailemaan!:) Kertokaa toki jos teitte ja tykkäsitte!

Mut nyt mä voinkin sitten mennä kehittymään vahvemmaks eli nukkumaan! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti