tiistai 27. marraskuuta 2012

Asiaa kolmasosasta mun ja myös sun elämää!

Nyt on tosi paha aika vuodesta taas. On niin kauheen pimeetä ja mustaa tuolla ulkona! Ja väsyttää tietenkin ihan kauheesti:( Ja sitten kun väsyttää niin ei oo hyvä mieli, ei kiinnosta mikään, kiukuttaa ja ei jaksa keskittyä millään! Mikäs tähän sitten vois auttaa? Mä ainakin nukun hyvin ja syön hyvin! Niin ja liikun kanssa vähintäänkin tarpeeks :D


Musta on tosi jännää miettiä, että me nukutaan about yks kolmasosa meijän elämästä. Se on kauheen iso osa eli mun mielestä siitä kannattaa ottaa kaikki irti! Ja mä oon kans sitä mieltä et ei todellakaan oo ihan sama, että miten sen kolmanneksen elämästään viettää!

Mä luulin vielä lukion ykkösellä, että mä oon joku teräsihminen. Mä aattelin että voin ihan hyvin treenata ysiin asti illalla, mennä puol 12 aikaan nukkumaan ja jaksaa seuraavana aamuna taas treenata 7.45. Ja opiskellakin vielä päälle. Kukaan ei varmaan nyt ylläty kun kerron, että enpä pystynykkää! Ei ollu vaan yks eikä kakskaan kertaa kun nukahin koulussa tunnille (hyi se on nii noloo pilkkii siellä!:D)

Mutta nykyään mä meen nukkumaan viimeistään 22.15 ja se on siis ihan todellaki viimeistään! Yleensä 21.30-22 välillä mä oon jo pää tyynyssä ja kovaa vauhtia matkalla kohti höyhensaaria.:) Ja eron huomaa tosi selkeesti! Heti jos lipsun kerrankin tosta nukkumaanmenoajasta niin tietää jo saman tien, että seuraava päivä ei tuu olemaan hyvä päivä. Tunninkin ero unen määrässä on oikeesti tosi paljon. Mä en saa treeneistä kaikkee irti jos en nuku hyvin, joten haluun ehdottomasti nukkua hyvin!:)



MUTTA illalla kaikki on aina kivempaa! Illalla on aina virkeempi jostain syystä. Illalla ois aina kauheesti kivaa tekemistä. Illalla on kiva kattoo telkkaria ja datailla ja vaikka lukea. Mutta mitä jos vaan jättäiskin kattomatta telkkaria ja pistäis koneen kiinni ja kirjan pois? Mitä siinä menettää ja mitä saavuttaa? Onko tärkeempää chättäillä facessa vai olla hyvällä fiiliksellä seuraavana päivänä? Saat ihan ite päättää ;) Ja toki voit aatella, ettei se vaikuta että miten paljon nukut ja ettei sillä oo sulle merkitystä. Mutta mä en usko! Ootko ihan oikeesti kokeillu??


Mutta tärkeintä ei oo se, että menee aikasin nukkumaan. Tärkeintä ei oo myöskään se, että nukkuu just tietyn ajan. Tärkeintä on se säännöllinen rytmi! Ja nytpä mä haastan sut, joo, just sut!;) Päätä joku aika millon meet nukkumaan ja millon heräät. Ja pistä herätyskello toiselle puolelle huonetta, että se on pakko nousta sammuttamaan. Ja noudata sitä aikataulua viikon ajan! (Okei okei aikataulut voi vaihdella päivittäin eli tunnin heitto pitäis olla ihan ok) Mut muista, että telkkari ja tietokone on tosi huonoja tekosyitä lipsua tästä rytmistä! Aluks voi olla hankalaa, mutta pidemmän päälle kannattaa kyllä.:) Pitää vaan tehä se päätös!

Loppuun vielä muutama fakta! Tiesitkö että:
- kaikkien aikojen valvomisennätys on melkeen 19 päivää! (Hui miettikää nyt sitä tunnetta ja niit silmäpusseja sen jälkeen :D)
- optimaalisin nukahtamisaika on 15min. Jos nukahtaa alle 15 minuutissa niin ei kerkee nähä unia tarpeeks!
- unen aikana keho tuottaa endorfiineja (ne on niitä hyvänolon hormoneja) ja siks on tosi kivaa nukkua
- proteiinit piristää ja hiilihydraatit unettaa
- 90% unista unohtuu (ööö miten tää on sit tutkittu?:o)
- unissa näkyy vaan kasvoja, jotka on joskus oikeesti nähny. (Eli en siis enää ikinä pistä juhannuksena niitä kukkia tyynyn alle että näkisin unessa mun tulevan miehen!!!!)
- miehillä yleensä 70% unien hahmoista on miehiä ja naisilla about puolet naisia ja puolet miehiä

Noniin toivottavasti mä sain tällä nyt ees jonkun motivoitumaan nukkumisjutuista ja miettimään unen merkitystä!:))

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti