tiistai 26. maaliskuuta 2013

Mun ruokafilosofiaa

Noniin, nyt mä vihdoin päätin saada aikaseks kirjotella mun ajatuksia siitä, mikä on hyvää ruokaa. Ja ihan heti alkuun korostan nyt tietenkin, että mä en ole ravitsemusneuvoja tai mitään muutakaan (ainakaan toistaseks..). Mä tiedän, että monet on varmasti eri mieltä mun kanssa siitä, minkälainen on hyvä ruokavalio. Ja eihän mikään ikinä ole yksi ja oikea! Mutta mä kirjotan nyt sen perusteella, mitä oon oppinu kun oon ravintoluennoilla istunu ja asioista ottanu itekseni selvää. Ja koska sain ravitsemusterapeutilta palautetta, että mun ruokapäiväkirja oli loistava, niin uskon, etten onnistu vaarantamaan kenenkään teveyttä näillä jutuilla. :)

Joten siis listaanpa nyt ruokia, mitä mä syön ja koitan selittää, että miks just niitä.

Alotan nyt vaikkapa hiilihydraateista. Vaikka joku vannoutunu karppaaja repiikin nyt varmaan hiuksia päästään (toivottavasti ei oikeesti revi ja jos repii niin toivon et tajuu lopettaa ajoissa:) ), niin mä oon sitä mieltä, että hiilarit on tosi tärkeitä. Ne on kuitenkin tärkeä energialähde kropalle. Varsinkin urheilevalle riittävät hiilarit on ihan kauheen tärkeä juttu!

Mä saan mun hiilarit näistä:
  • kaura-, hirssi- tai tattaripuuro
  • täysjyväpasta, -riisi, -ohra ja joskus myös täysjyväkuskus
  • quinoa
  • bataatti ja peruna
  • jälkiuuniruisleipä ja 100% kauraleipä
  • riisikakut
  • hedelmät, marjat, kasvikset, vihannekset
En siis missään nimessä yritä vältellä hiilareita vaan syön niitä ihan reilusti joka aterialla! Mutta sokeria ja valkosta vehnää sen sijaan yritän kyllä välttää parhaani mukaan. Valkonen pasta ja riisi, vaalea leipä ja pullat ei siis uppoo.

Ja sitten proteiinit. Niistähän me kaikki varmaan tiedetäänkin, että ne on tärkeitä, kun niistä niin kovasti on viime aikoina hehkutettu. Mutta liikaa ei kannata niitäkään syödä, ihan oikeesti! Kroppa on tosi kovilla, jos niitä liikaa mättää jatkuvasti.


No mutta mun suosimat protskun lähteet on:
  • vähärasvanen liha, kana ja kalkkuna. Maustamattomina koska niissä maustetuissa on se marinaadi jossa on sokeria ja kaikkea ja sitä marinaadia on tosi paljon eli lihaa oikeesti tosi vähän. Ite on hyvä sitten maustaa yrteillä :)
  • muumijauheliha eli raejuusto :)
  • rasvaton maitorahka
  • kananmunan valkuaiset
  • soijarouhe
  • vähärasvanen juusto (valio polar 5 % tai arla kadett 5% = <3)
Ja lopuksi vielä rasvat. Rasvat on tositosi tärkeitä kanssa eli niitä ei saa unohtaa! Laatu on kuitenkin näissä se juttu. Mä vältän kovia rasvoja (joo sori karppaajat..) ja syön paljon hyvälaatusia pehmeitä rasvoja. Lisään aina salaatin sekaan tai vaikka riisin sekaan ruokalusikallisen jotain öljyä. Aamulla syön pellavansiemenöljyä pari teelusikallista, vaikka se onkin aika pahaa...

Mun käyttämiä rasvoja on nämä:
  • kylmäpuristettu oliiviöljy (paistamiseen paras!)
  • kylmäpuristettu pellavansiemen öljy
  • pellavansiemenrouhe
  • kylmäpuristettu rypsiöljy
  • pähkinät, mantelit ja siemenet
  • avokado
Pyrin valitsemaan aina vähärasvasia tuotteita ja sitten lisäilen noita rasvoja sen sijaan. Leivän päällä syön ite tehtyä levitettä, jossa on sekotettuna voita, rahkaa ja kylmäpuristettua oliivi- tai rypsiöljyä. Kaikkia siis saman verran ja sit vaan sähkövatkaimella surrurrur. :)

Noita mä siis syön päivästä toiseen vaihdellen ja monipuolisesti :) Joka päivä mun ruokailut menee oikeestaan aika samalla tavalla. Tärkeimpiä juttuja mulle on:
    1. Säännölliset ruoka-ajat. Syön 3-4h välein. Vähän pienempiä annoksia, mutta useemmin niin pysyy aineenvaihdunta käynnissä ja energiatasot hyvinä.
    2. Monipuolisuus. Vaikka siis syön aika samalla tavalla päivästä toiseen niin vaihtelen kuitenkin paljon raaka-aineita.
    3. Yksinkertasuus ja puhtaat raaka-aineet. Esim. mulle kana ja riisi tarkottaa, että vaan maustamatonta kanaa ja keitettyä riisiä! Ei siis marinoitua currykanaa kermakastikkeella friteeratun riisin kanssa.
    4. Rentous!! Kerran viikossa (about..) syön jotain ihan muuta. :) Esim. vaikka se marinoitu currykana kermakastikkeella tai jotain.
    Viime lauantain täydellinen ruoka!
    Ja jälkkäri :P
    Tässäpä siis mun ruokafilosofia yksinkertaistettuna. :) Ehkäpä mä jonain päivänä voisin vaikka kirjottaa tarkemmin sillain ruokapäiväkirjatyyppisesti ja kuvata vaikka kaiken mitä suuhuni pistän. Mut se on kyllä tosi raskasta hommaa joten saa nyt nähä :D

    Ei kommentteja:

    Lähetä kommentti