torstai 18. heinäkuuta 2013

Airi kokkaa osa 9: Proteiiniletut!

Heipä hei! :)

Tässä pari postausta taaksepäin vilahtelikin jo kuvia mun protskulettusista, joita oon innostunut väsäilemään. Halusin kehittää superhyvän ohjeen, joten oon kokeillut sekoitella taikinaan vähän mitä sattuu. Tai siis en nyt ihan mitä sattuu tietenkään, älkää huoliko! :)

Nyt esittelen yhden ohjeen, joka on tällä hetkellä mun mielestä paras: ei liian kuiva, sopivan makea ja superhyvän makuinen!

Ja ainekset on tässä:
  • 3 valkuaista
  • puolikas banaani
  • 0,75dl kauraleseitä tai -hiutaleita tai vähän molempia
  • 1rkl vaniljaheraa
  • ripaus vaniljajauhetta
  • steviaa oman maun mukaan
  1. Muussaa banaani haarukalla sellaseks tosi löysäks ja ehkä vähän ällön näköseks.
  2. Laita kaikki aineet kulhoon ja sitten vatkaa vispilällä melko kovasti niin, että se on vähän kuohkeaa.
  3. Sitten kannattaa antaa turvota jääkaapissa noin 15-20min. Itsehän en toki koskaan malta, mutta parempi tulee jos leseet turpoilee.
  4. Seuraavaksi vaan täytyy pistää pannu kuumaksi ja paistaa! Ei ihan täydellä teholla kannata paistaa, ettei pinta kärähdä. Ite tykkään tehä pieniä lettuja, koska ne on helpompi kääntää kuin jos olis vaan yks iso lettu.
  5. Sitten vaan syömään! :)

Päälle sopii hyvin marjat tai vaikka se toinen puolikas siitä banaanista. Myös maustamaton jogurtti ja rahka sopii ihanasti, koska ne on kirpeitä (vai onks se hapan?) ja ite letut on melko makeita. :)

Mun kokeilussa oon huomannu, että banaanin lisääminen taikinaan on tosi hyvä juttu, koska se tekee letuista kivan kosteita ja makeita. Myös vaniljahera on mahtava ainesosa, koska se antaa makua ja myös makeutta. Näitä molempia kun käyttää, niin steviaakaan ei välttämättä tarvitse ollenkaan. Ilman protskujauhettakin kyllä toki pärjää, jos sitä ei kaapista löydy. :)

Joten eipä tässä muuta kuin että kivoja lettuhetkiä! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti