torstai 3. lokakuuta 2013

Airi kokkaa osa 10: Omenaherkku ja "protskuvaniljakastike"!

Mä tein tänään jotain aivan käsittämättömän hyvää! Ja vielä käsittämättömämmän (joo-o, hieno sana) helppoa! Oli pakko tulla saman tien jakamaan tää ohje tänne, koska on niin hyvä mieli. Mutta niinhän se menee, että hyvä ruoka ja parempi mieli :)


Tänään nimittäin on ollutkin jo niin hyvä päivä, että flunssa alkaa helpottaa! Niimpä mä lähdin ihan pienelle happihyppelylle kävelemään mun lempparipaikkaan täällä. 


Jossain matkan varrella mä huomasin pari kelta-puna-oranssia lehteä ja sitten se vaan iski. Mä koin hillittömän ahaa-elämyksen ja sen nimi oli UUNIOMENA! Mun oli pakko saada uuniomenaa ja paljon kanelia sen kanssa. Ja tietenkin vaniljakastiketta, se on se paras juttu! Mutta koska mulla ei tietenkään ollut vaniljakastiketta kotona eikä rahaakaan mukana, että olisin käynyt ostamassa, niin jotain muuta oli keksittävä.

Onneksi mun ruokavarastoista löytyi kaikkea jännää. Eli ei oikein mitään, jos ihan rehellisiä nyt kuitenkin koitetaan olla. Mutta kaikki mitä tähän herkkuun tarvitaan onkin onneksi tässä:

- pari pikkuista omenaa tai yksi iso (tai ota vaikka KAKSI, niin muutut omenAKSI! :))
- kanelia oman maun mukaan
- 3rkl raejuustoa
- 1rkl maustamatonta jogurttia tai rahka varmaan myös kävisi
- 1rkl vaniljaheraa (voi myös korvata esim. vaniljajauhe+joku makeutus -yhdistelmällä tai vaniljasokerilla)

  

1. Pilko omenat ohuiksi siivuiksi, lado mahdollisimman nätisti uunivuokaan ja ripottele reippaasti kanelia päälle.
2. Laita uuniin 200 asteeseen noin 15minuutiksi. Paistoaika riippuu toki sitten siitä, miten ohuita siivuja tekee, mutta niitä voi tökkiä haarukalla aina välillä ja kokeilla onko ne jo tosi pehmeitä.
 
Hehe banaanit ja cocis eivät kuulu joukkoon..
 3. Sillä välin kun omenat pehmenevät uunissa, on hyvä aika valmistaa "protskuvaniljakastike". Eli siis sekoita raejuusto, jogurtti ja whey-proteiini hyvin keskenään pienessä kulhossa. Ilman raejuustoahan tämä olisi varmaan enemmän vaniljakastikemainen, mutta mä niin jotenkin vaan tykkäsin noista rakeista siinä seassa! 

Tadaa! Niin helppoa ja niin hyvää ja niin terveellistäkin ;)
4. Kun omput ovat pehmenneet kivasti, ota ne ulos uunista ja asettele taas mahdollisimman nätisti lautaselle. Sitten vaan vaniljasörsseli kauniisti siihen päälle.

5. Viimeinen ja tärkein kohta: NAUTI! :) ps. parasta heti lämpöisenä


 Tällainen oli siis mun täydellinen välipala tänään. Ja oli niin hyvää, että taidanpa tehdä samanlaista välipalaa vielä joku toinenkin kerta! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti