torstai 17. heinäkuuta 2014

Venyttele mun kanssa!

Tervehdys!

Mun kesäloma on lähtenyt käyntiin oikein mukavasti. On ihanaa kun mihinkään ei ole kiire ja vielä ihanampaa on kun kroppa alkaa palautua. Tuntuu, että kun virtaa ei mene treenaamiseen niin sitä riittää sitten kaikkeen muuhun vähän liikaakin.

Tämän lomailun suurin tavoitehan oli palautuminen ja lepo. Niinpä mä olen kiltisti yrittänytkin vain olla ja löhöillä. Pari kertaa olen käynyt pienellä hölkällä ja kerran puntilla vähän jumppaamassa, mutta muuten olen panostanut kaikenlaisiin vähemmän fyysisesti kuormittaviin aktiviteetteihin. Olen myös innostunut parina iltana kehonhuoltoon venyttelyn ja foam rollauksen merkeissä. On yllättävän mahtavaa käydä ensin lämmittelemässä lihaksia lyhyellä parinkymmenen minuutin hölkällä, laittaa sitten popit soimaan kotona täysillä ja venytellä oikein kunnolla!

Eilen illalla sainkin loistoidean kuvata mun lempparivenytykset ja tehdä niistä postaus. Se venytysten kuvailu itselaukaisimen avulla leikkien ei sitten enää ollutkaan ihan niin kivaa kuin olin ajatellut, mutta joskus asioiden eteen pitää kai nähdä vaivaa. Ehkä mä olen vaan liian perfektionisti, mutta kun musta tuntui että aina jotain meni pieleen. Jos kropan asento oli hyvä, niin ilme oli kamala. Ja jos ilme oli okei, niin sitten oli hirveä kaksoisleuka. Ja jos kaikki muut asiat oli kuvassa kohdillaan, niin unohdin vetää napaa sisään ja olin kuin venyttelevä hylje. Mutta lopulta päätin, että nyt saa kelvata! :D

Tässäpä siis muutama mun lemppariliike:

1. Sisäreidet + takareidet + kyljet
- Tämä asento on mun mielestä ihan loistava siksi, että tässä saa hoidettua niin helposti monta eri lihasryhmää. Eteenpäin taivutus venyttää sisäreidet, sivulle taivutus kyljet ja takareidet ja etuviistoon taivutus tuntuu takareiden ja pakaran välisellä alueella. Mulla itselläni on etenkin takareisi+peppu-osasto tosi usein jumissa.

Sisäreisivenytys
Kylkivenytys
Ja takareisivenytys
2. "Alaspäin katsova koira"
- Tämä on todella hyvä liike! Peppua kohti kattoa, mutta jalkoja ja käsiä kuitenkin eri suuntiin. Venyttää vähän koko kroppaa, mutta mulla tuntuu eniten yläkropassa olkapäiden ja hartioiden suunnalla, mitkä onkin mulla ongelmallisia alueita.


3. Lonkankoukistaja
- Lonkankoukistajat on mulla myös yksi ikuinen jumin paikka! Tässä tulee kaksi hieman eri versiota tästä venytyksestä, mutta tärkeää molemmissa on pitää selkä suorana, etujalan polvi varpaiden takana ja työntää lantiota eteenpäin.





 4. Olkapään takaosan venytys
- Sulkapallossa lyödään paljon yläkautta, eli teen siis jatkuvasti heittoliikettä eteenpäin. Sen takia olkapää kiertyy helposti eteenpäin ja lihakset kirraa. Sama ilmiö tapahtuu monelle tietokoneen ääressä paljon istuskelevalle. Tämän venytyksen olen kokenut todella toimivaksi olkapäätä auttamaan. Tee kuten kuvassa ja paina varovasti kämmentä kohti lattiaa. Älä missään nimessä riuhdo, pelkkä ajatuskin ton venytyksen kanssa riehumisesta saa mulle kylmät väreet!


5. Reiden ulkosyrjä/pakara
- Mä olen rakenteeltani sellainen, että mulla menee reiden ja pakaran ulkosyrjät todella helposti tukkoon. Sen takia tämä venytys on ihan yks lemppareista! Ideana on siis työntää koukkupolvea itsestä poispäin. Mitä lähempänä polvi on itseäsi (eli mitä enemmän "sykkyrällä" olet), sitä tehokkaampi on venytys.


6. Takareisi
- Koska sulkapallossa tulee tehtyä monia ja monia ja monia askelkyykkyjä, on tärkeää pitää takareidestä huolta. Tässä on yks mun lempparivenyistä sille alueelle. Käsien paikalla voi kivasti säätää, mille alueelle takareittä venytys osuu.

Takareiden keskiosassa tuntuu tällä tavalla
Tämä tuntuu takareiden ulkoreunassa
Ja tämä puolestaan sisäreunassa
 7. Pakara
- Edellä mainittujen askelkyykkyjen ansiosta mulla on aina jumissa myös peppu. Parhaita pepun venytyksiä on mun mielestä nämä kaksi:


 8. Etureisi
- No otetaan nyt vielä numero 8, koska kasi on kivempi kuin seiska! Eli etureisi. Itse olen etureisien osalta melko liikkuva, joten mulle paras venytys on alla oleva. Tässä helpottaa suuresti, jos laittaa polven alle jotakin pehmusteeksi. Ja selkä taas suorana ja etupolvi varpaiden takapuolella!


Siinäpä siis muutama perusliike. Varmasti useimmat onkin ihan tuttuja monelle, mutta näähän on tällaisia perus hyviä. Huomasin juuri, että oli aika vakavaa touhua toi mun venyttely ilmeistä päätellen, mutta pistetään keskittymisen piikkiin. :D

Ja hei, oli mulla oikeesti ihan kivaa!
......paitsi lopussa kun alkoi itselaukaisintouhut jo melkein hirttää :D
 xxx
Airi

4 kommenttia:

  1. Varsinkin venytys nro 1 näyttää tehokkaalta. Seuraavaan postaukseen voisitkin kirjoittaa mitä pitää tehdä, että loppujen lopuksi taipuisi tuohon ykkösvenytykseen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah :D en osaa muuta sanoa kuin että hiljaa hyvä tulee ;)

      Poista
  2. Mahtavaa Airi, lisää huippupelaajan parhaaksi kokemia perusjuttuja! Terveisin valmentaja/fani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeij kiitti! Eiks se niin mee että champions dont do anyhing extraordinary, they do ordinary things extraordinary :)

      Poista