sunnuntai 31. elokuuta 2014

Parhaimmat ja pahimmat kommentit pelin jälkeen

Pelejä ja kisoja on erilaisia. Välillä voittaa ja välillä häviää. Joskus menee hyvin, joskus huonosti ja joskus hyvin huonosti. Yksi juttu kuitenkin tapahtuu pelin jälkeen aina ihan väistämättä: tulee ensimmäinen kommentti joltakin ulkopuoliselta ihmiseltä. Kun urheilija kävelee heti suorituksensa jälkeen pois suorituspaikalta, on ne fiilikset yleensä aika pinnassa suuntaan tai toiseen. Ja voi sitä raukkaparkaa, joka osuu ensimmäisenä siihen paikalle ja yrittää heittää jotakin tilannetta keventävää...

Mitä siinä sitten voi sanoa? Mä ajattelin nyt hieman avata asiaa omasta näkökulmastani. :)

Aloitetaan siitä iloisemmasta tilanteesta, eli voitetusta pelistä. Mitä mä voiton jälkeen tykkään ja en tykkää kuulla?

Top 3 parhaimmat kommentit voitetun matsin jälkeen:

1. "Vitsi sä oot hyvä!"
- Lämmittää aina mieltä :)

2. "Oot kyllä kehittyny ihan huikeesti!"
- Paras asia kuulla, kun tekee kovasti töitä kehittyäkseen.

3."Mä oon niin onnellinen sun puolesta, ansaitsit todellakin voittaa!"
- Parasta on se, kun joku aidosti kannustaa ja toivoo parasta.

 
Top 3 pahimmat kommentit voitetun matsin jälkeen:

1. "Vastustaja tais pelata aika huonosti..."
- Höh, mä luulin että pelasin hyvin :(

2. "Hahaha no hyvä että voitit, mutta eihän toi nyt kovin nättiä peliä ollut ja seuraavalle kierrokselle sun pitää kyllä parantaa aika paljon, jos haluut pärjätä."
- Mä luulin että sulkiksessa ei jaeta tyylipisteitä ja että saan iloita tästä voitosta, mutta okei ei sitten.

3. "Vähänkö sulla kävi tuuri arvonnassa, oli aika helppo vastustaja!"
- Ainiin joo totta, en mä ollutkaan hyvä.


Entäs sitten se tilanne, kun kuonoon on tullut ja masentaa? Tässä vähän esimerkkiä siitä, miltä ne kommentit silloin tuntuu.

Top 3 parhaimmat kommentit hävityn matsin jälkeen:

1. "..."
- Usein on hyvä vain istua mun vieressä ja olla hiljaa. Mä puhun kyllä sitten itse, jos musta siltä tuntuu.

2. "Tiesitkö, että jos hakkaa päätä seinään niin kuluttaa 150 kaloria tunnissa? Ai et tienny? No luuletko, että eka perhoseks muuttunu toukka pelästy ihan kauheesti??"
- On hyvä idea puhua ihan jostain muusta. Jostain, mikä ei liity sulkapalloon tai ainakaan siihen juuri äsken hävittyyn peliin.

3. "Sun pelaamista oli kyllä ilo katella, kun taistelit niin hyvin! Oot kehittyny mun mielestä tosi paljon, vaikket tänään voittanutkaan."
- Tämä on ihana kommentti silloin kun sen sanoja sitä aidosti tarkoittaa ja se pitää paikkansa. Ainoa ongelma, että tällä saa usein aikaan itkun.

Top 3 pahimmat kommentit hävityn matsin jälkeen:

1. "Mun mielestä sun pitäis treenata enemmän verkkolyöntejä. Sit myös sun jalkatyö ei oikein toimi ja mun mielestä voisit treenata vähän eri tavalla..."
- No tiedän joo, että mun pelissä on kaikki vinksinvonksin ja häviin aina ja ei musta tuu mitään ääääää. Niin että kiitos mielipiteistä, mutta just tällä maailman kamalimmalla hetkellä näihin kommentteihin on yksinoikeus mun valmentajalla.

2. "Voititko? HÄH ETKÖ? Oikeesti hävisitkö TOLLE?"
- Joo ja toi helpottaa kovasti mun fiilistä, kun sanot noin...

3. "No mutta eihän toi nyt oo mikään yllätys, että hävisit? Tai ei kai nyt kukaan ajatellut, että voittaisit?"
- Aha. Kyllä mä ainakin lähdin voittamaan.

 xxx
Airi

4 kommenttia:

  1. Onko tullu vielä kommenttia keneltäkään, niin että olisit äksäilly takas?

    Eikai nyt kukaan oikeasti heittele noita top 3 pahimpia kommentteja hävityn matsi jälkeen? Toi toukka-perhonen -kommentti oli kyl hyvä, ei kai haittaa jos lainaan sitä? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valitettavasti kyllä on tullut äksyiltyä, viimeksi Bulgariassa reilu viikko sitten... :D Siellä kuulin itse asiassa kaksikin noista top 3 pahimpia hävityn matsin jälkeen. Älähdin sitten takaisin ja seuraavaksi pyysinkin itkien tuhat kertaa anteeksi, kun eihän se sen sanojan vika ole ja kyllä mun pitäisi osata käyttäytyä. :)

      Hahah toukka-perhosta saa vapaasti lainata :D

      Poista
  2. Tää postaus sai mut jälleen miettimään suomalaista urheilujournalismia. Sulkista ei valitettavasti osata _vielä_ arvostaa Suomessa niin paljoa, että sitä paljoa telkkarista näytettäisiin, mutta penkkiurheilijana mun käy aina välillä sääliksi milloin minkäkin lajin edustajia kun toimittajat kyselee tyhmiä heti hävityn matsin jälkeen.

    Usein näkee sitä, että heti hävityn pelin jälkeen mennään mikkien ja kameroiden kanssa utelemaan mikä meni vikaan ja miksi taas tuli turpaan. Olen usein miettinyt miltä urheilijasta tuntuu tällaisessa tilanteessa. Toki televisiossa esiintyvät urheilijat ovat lajinsa ehdotonta huippua ja ammattilaisia, mutta kyllä silti on varmasti vaikea antaa jotain järkevää lausuntoa heti hävityn matsin jälkeen.

    Viimeisin mieleen tuleva esimerkki on kun suomalaisnyrkkeilijä Edis Tatlilta mentiin kyselemään tyhmiä heti hävityn mm-titteliottelun jälkeen. Mainitsemistasi kolmesta worst-case scenario kysymyksestä kaksi tuli toimittajan suusta.

    Oletko muuten itse pelannut kisoissa joita televisioidaan ja oletko joutunut/saanut kunnian antaa lausuntoja toimittajille kisojen jälkeen? Suomessa oon toki sun pelejä käynyt kattelemassa, mutta en muista että sun pelejä olisi ainakaan niille satunnaisille streameille osunut, joita silloin tällöin kisoista katselen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, olet kyllä oikeassa! Välillä itsekin mietin, että haluaako ne toimittajat saada aikaiseksi jonkinlaista kohua ja siksi ihan tahallaan provosoivat urheilijoita. Toisaalta olen kyllä sitä mieltä, että meidän urheilijoiden pitää osata käyttäytyä ja oppia hillitsemään itsemme oli tilanne mikä hyvänsä. Ajattelen näin myös siksi, että luultavasti monikaan toimittaja ei täysin ymmärrä, miltä ne kysymykset ja kommentit urheilijasta tuntuu. Eihän moni toimittaja ole itse ollut huippu-urheilija, joten vaikea sitä urheilusuorituksen jälkeistä tunnemyräkkää silloin on ymmärtää. En siis usko, että kukaan oikeasti tahallaan yrittää loukata ja ärsyttää, enemmän se on juuri sellaista ymmärtämättömyyttä ja osaamattomuutta.

      Tiedän myös, että monet urheilijat saavat koulutusta median kanssa työskentelyä varten. Itsekin olen päässyt harjoittelemaan näitä taitoja ja haastattelutilanteita ja varmasti pitäisi harjoitella enemmänkin, jos laji olisi vähänkään suositumpi. Eli kyllä se mediaosaaminen on urheilijankin vastuulla mun mielestä ehdottomasti.

      Sen kyllä myönnän, etten varmasti osaisi itsekään aina olla fiksusti, jos joku tulisi heti matsin jälkeen kyselemään tyhmiä. Ei heti hävityn matsin jälkeen useinkaan osaa sanoa muuta kuin "olin ihan p**ka". Hetki pitää saada aikaa analysoida itsekseen ennen kuin osaa sanoa yhtään mitään.

      En ole tosiaan montaa kertaa joutunut tai päässyt televisiolle juttelemaan. Nekin harvat kerrat kun näin on käynyt, on olleet voitetun matsin jälkeen. SM-kisat ja Badminton Europen livestream on kai ne, missä telkkariin voi helpoiten päästä. Badminton Europehan lähettää live-kuvaa aina silloin tällöin kisoista ja he haastattelevat aina vain pelin voittanutta osapuolta. Näitä haastatteluja olen pari kertaa antanut, mutta aikalailla hihittelyksihän ne usein menee... :D

      Poista