torstai 22. lokakuuta 2015

Uudet kengät ja onnelliset jalat

Sain viime viikolla uudet pelikengät Yonexilta (ISO kiitos!) ja niiden myötä heräsi monenlaisia ajatuksia. Tajusin muun muassa, että olen pelannut sulkapalloa pian 15 vuotta ja koko tämän ajan olen käyttänyt vain ja ainoastaan Yonexin kenkiä. Aika hauskaa sinänsä tämä merkkiuskollisuuteni, mutta kun ne nyt vaan ovat olleet minun jalkaani aina niin hyviä, niin miksipä vaihtaa. Yhtenä vuonna en tosin tullut niin hyvin toimeen sen kauden kenkämallin kanssa, mutta loput 14 vuotta ovat olleet kenkien suhteen onnellista aikaa.
Tässä viimeisimpiä pelitossujani. Ylimmät ovat uudet viikko sitten saadut, kahdet muut ovat viime kauden malleja. Nuo alimmat turkoosit ovat olleet ehdottomasti parhaimmat kenkäni ikinä, mutta nyt alan kyllä kovaa vauhtia lämmetä myös tälle uudelle mallille, joka vaikuttaa hieman kestävämmältä.
Toinen hauska oivallus, joka heräsi uusien kenkien myötä oli se, että ensimmäinen viikko uusien kenkien kanssa menee aina samalla kaavalla: ensin ne tuntuvat oudoilta ja liian kovilta, jalkapohjat ja penikat menevät jumiin, luulen vihaavani uusia tyhmiä kenkiä ja kaipaan vanhoja, kunnes sitten lopulta huomaan kenkien olevan tänäkin vuonna taas paras malli ikinä. 

Kolmas ajatus olikin sitten se syy, miksi päätin tämän postauksen naputella. Nimittäin: miten minä pidän jalkani tyytyväisinä?

Olen vuosien saatossa oppinut ja huomannut, että jalat ovat yllättävän tärkeät ja niitäkin pitää huoltaa. Osan asioista olen joutunut opettelemaan kantapään kautta (hehehe, saa onnitella hauskasta vitsistä!). Jaloissahan on hirveästi pieniä lihaksia, jänteitä ja luita, ja niihin kohdistuu todella paljon rasitusta ja kovia tärähdyksiä, joten pikku kipuja syntyy helposti. Sitten on vielä nilkatkin, joita on tärkeää vahvistaa. Niin ja kynnet on aivan pakko muistaa leikata säännöllisesti, liian pitkät varpaan kynnet ovat tässä touhussa ehdoton ei!

Itse olen onneksi säästynyt suuremmilta ongelmilta jalkojeni kanssa, mutta kaikilta pikkuvaivoilta en ole mitenkään voinut välttyä. Esimerkiksi nilkkani olen pari kertaa lievästi venäyttänyt ja nilkkani ovat muutenkin hieman löysät. Myös jalkapohjieni lihakset ovat usein jumissa ja välillä olen kärsinyt myös plantaarifaskiitista eli kantapääkivusta (google kertoo, että se on siis kantaluuhun kiinnittyvän jalkapohjan jännekalvon tulehdus). Myös kynnet ovat välillä lohkeilleet kipeästi ja kovettumat ja rakot ovat tottakai myös tuttuja.


Kaikista tärkeintä jalkojen ehjänä säilymisen kannalta on mielestäni hankkia hyvät pelikengät. Hyvät vaimennukset kengissä on super tärkeä asia, enkä itse missään nimessä pelaisi huonoilla kengillä. Kenkien lisäksi yritän muistaa säännöllisesti pitää huolta jaloistani myös muilla tavoin. Omia tärkeimpiä rutiinejani jalkojen huoltamiseen ovat muun muassa:
  • Jalkapohjien hierominen superpallolla (golfpallo on myös hyvä). Tämä tuntuu aivan ihanalta ja on suuri apu kantapääkipuun!
  • Nilkkojen vahvistaminen kuminauhan ja tasapainolaudan/-tyynyn avulla
  • Jalkalihasten jumppaaminen esimerkiksi erilaisilla varpaiden kipristelyillä tai kävelemällä jalkojen ulko- tai sisäsyrjillä
Loppuun haluan vielä kertoa yhdestä hauskasta kikasta. Tiesitkö nimittäin, että jos yrität tehdä eteenpäin taivutusta etkä saa sormia lattiaan, niin pari minuuttia jalkapohjia hieromalla se saattaa onnistua? Ero voi olla huomattavankin suuri, minä näytän mallia:


No mutta, se jaloista ja pelitossuista! Huomenna suuntaan taas Aalborgiin liigapelireissulle ja ajattelin ottaa jalkojeni ja kenkieni lisäksi myös läppärini mukaan, jotta voin pitkillä junamatkoilla kirjoitella vähän kuulumisia tänne blogiin. Olympiakarsintavuosi alkaa nimittäin olla jo aika lähellä puoltaväliä, ja musta tuntuu, etten ole pitkään aikaan oikein osannut kunnolla kertoa mitään tästä koko projektista. Yritän siis vihdoin rauhoittua, pohtia ja kirjoittaa kunnolla ja rehellisesti auki, missä tällä hetkellä mennään ja mitkä ovat fiilikset.

Palailen siis pian, siihen asti heippa! :)

xxx
Airi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti