sunnuntai 13. joulukuuta 2015

"Saako sulkapallosta rahaa tai siis rikastuksä sillä?"

Mä tykkään tutustua uusiin ihmisiin. On jännää kuulla, mitä muut tekevät elämässään ja mistä he tykkäävät. Elämässähän on niin hirveän monta mahdollisuutta, mitä tehdä. Mutta mua aina ujostuttaa vähän nämä keskustelut, koska mun oma elämä ei ole sieltä perinteisimmästä päästä. Ja koska aina tulee se yksi kysymys, johon on kiusallista vastata...

Mutta siis, jos nyt hiukan tiivistän, niin näin se yleensä toimii:

"Moi, hauska tutustua, mä olen Airi."
No mutta moi, miten menee?
"Mitäs tässä, ei ihmeempiä, mitäs sulle?"
Ihan jees, just sain vikat tentit tehtyä ja duunistakin on pari vapaapäivää eli itse asiassa tosi kivaa!
"Kuulostaa hyvältä joo, mitäs opiskelet ja missä oot duunissa?"
Oon yliopistolla ja sit oon kaupan kassalla duunissa aina kun kerkee... Mitäs sä, varmaan myös opiskeluja vai?
"Öö.. No en just nyt opiskele tai siis...niin no mä urheilen silleen kokopäiväsesti."
Oho! Öö...okei! Siistii! Mutta hei...

Ja sitten tulee se kysymys. Hyvin usein, melkeimpä aina. Nimittäin:

...saako sulkapallosta rahaa tai siis rikastuksä sillä?
Mulle on tavallaan mysteeri, miksi juuri tämä kysymys kiinnostaa ihmisiä niin hirmuisen paljon. Tai siis voisihan mun elämästä ja urheilusta kysyä aika paljon muutakin. Toisaalta ymmärrän tuon kysymyksen erittäinkin hyvin. Ensinnäkin siksi, että ihmiset ei vaan oikeasti ja aidosti tiedä ja tottakai se silloin kiinnostaa. Toisekseen tosiasiahan on, että raha on se juttu tässä maailmassa, jota useimmat tavoittelevat ja jonka eteen niitä töitä halutaan paiskia.

Moni mun elämää seuraava - niin kaveri, blogin lukija tai ihan kuka vaan - on varmasti kiinnostunut tästä samasta kysymyksestä. Miten ihmeessä mulla on varaa matkustaa kisoihin? Ja rikastunko mä tällä hommalla oikeasti? Onko mun tavoitteena lyödä sulkapallolla rahoiksi, vai miksi ihmeessä mä sitten pelaan?

Avaan nyt asiaa teille parhaani mukaan, mutta varoitan myös jo tässä vaiheessa, etten kuitenkaan avaa kovin tarkasti. Mun mielestä raha-asiat ei nimittäin missään nimessä kuulu blogiin. Kerronkin lähinnä, mistä urheilijan tulot koostuvat noin pääpiirteittäin sekä omista asenteistani ja ajatuksistani rahaan liittyen.

Heti alkuun mä haluan korjata sen yleisimmän harhaluulon. Nimittäin ei, mä en elä mun vanhempien rahoilla. Mä luulen, että aika monen parikymppisen vanhemmat auttavat lapsiaan taloudellisesti, ja näin se on munkin kohdalla. Kyllä äiti ostaa mulle välillä uudet lenkkarit ja isi maksaa puhelinlaskun, mutta kuten sanoin, en varmasti ole ainoa 22-vuotias, jolla asiat ovat näin. Mun treenimaksuja, kisamatkoja, asumiskuluja tai muita ne ei kuitenkaan pääsääntöisesti maksa. Aivan itse minä näppäilen nettipankkiani ja makselen lennot ja hotellit sun muut omalta tililtäni.
Unkari 2012, pikkuinen Airi ja isot rahat. Voi niitä aikoja!
Entä mistä ne mun rahat sitten tulevat? Tarkkoja summia en ala ymmärrettävästi tähän latelemaan, ne summat tiedän vain minä ja mun "budjetti15/16"-niminen excel-tiedostoni. Mutta mä saan tukea sponsoreilta ja muilta tukijoilta, lajiliitolta ja seuraltani. Lisäksi mulle maksetaan pelaamistani liigapeleistä. Sitten välillä myös käy niin kivasti, että pärjään kisoissa ja saan palkintorahaa.

Mä siis pärjään taloudellisesti, mutta en todellakaan rikastu sulkapallolla. Ennemminkin se on niin, että pärjään juuri ja juuri. Se ei kuitenkaan haittaa mua, koska mä en tee tätä rahan takia. Tämä on ehkä se asia, mitä moni ihmettelee ja kummastelee, sillä monestihan sitä rahaa nimenomaan himoitaan. Multa on kyselty, että eikö mua ota päähän se, että tässä lajissa palkintorahat on sadoissa euroissa eikä todellakaan kymmenissä tuhansissa, paitsi niissä kaikista suurimmissa kisoissa. Onhan se tietysti harmi että näin on, mutta ei se ota mua ollenkaan päähän. Niin kauan kuin mä olen jotain rahasta ymmärtänyt, mä olen tiennyt että asia on näin ja silti mä olen jatkanut pelaamista. Jos mä siis olisin rahan ja rikkauksien perässä, niin mä olisin jo lopettanut sulkapallon ja vaihtanut alaa ajat sitten. En todellakaan harmittele päivästä toiseen sitä, että palkintorahat on liian pieniä ja en rikastu ja voivoi, sillä tämän asian olen tiedostanut jo monen monta vuotta ja silti päättänyt tehdä tätä hommaa. Mun motivaatio pelaamiseen kumpuaa jostain ihan muualta kuin rahasta.

Rikkaaksi tuleminen ei siis tunnu ainakaan tällä hetkellä mulle tärkeältä elämän tehtävältä. Mä tykkään niin paljon pelata sulkista, että olen vain onnellinen siitä, että mulla on mahdollisuus tehdä sitä täysillä. Mä myönnän silti, että kyllä mua välillä harmittaa ja stressaa joutua säästämään kaikessa, miettimään mistä ostaa ruokansa halvimmalla ja sanomaan ei ravintoloissa syömiselle. Mä en haluaisi saada mitään tukea mun vanhemmilta, tai siis haluaisin pystyä maksamaan aivan kaiken itse. Mutta just nyt mun on elettävä älyttömän säästeliäästi ja annettava vanhempien välillä auttaa joissakin asioissa.

Tämän syvemmälle en tähän aiheeseen mene, en uskalla enkä tahdo. Toivon kuitenkin, että osasin edes hieman valottaa jollekin tätä suurta kysymystä. Kyllä muakin ihmetytti ammattiurheilijan elämä vielä muutama vuosi sitten. Olen kuitenkin iloinen, että päätin yrittää ja että pärjään, vaikkei tämä helppoa aina olekaan. Mä en väitä opiskelijaelämän olevan yhtään sen helpompaa, mutta ainakin silloin on enemmän kohtalotovereita ja muita, joista ottaa mallia. Tavallaan on olemassa paremmin se valmis muotti, jonka mukaan elää.

No mutta se siitä! Kysyä ja kommentoida saa, jos kysyttävää tai kommentoitavaa tulee mieleen. :) Mä pistän nyt pään tyynyyn ja nukun, sillä vanhan sanonnan mukaanhan "kun nuori mies nukkuu, se on kuin laittaisi rahaa pankkiin". Mä en tosin ole mies, mutta nuori kuitenkin!

xxx
Airi

6 kommenttia:

  1. Tiiän tunteen! Urheilun takia kyseltiin aikoinaan just tätä, ja nyt kun sanoo opiskelevansa media-alaa/kuvaushommia niin sama homma. Ihan kuin elämän tarkoitus olisi tienata mahdollisimman paljon rahaa eikä tehdä sitä mitä rakastaa ja josta tulee onnelliseksi. Ihme touhua. :D

    Mutta miekin voisin lähteä ''laittaan rahaa pankkiin''. Hyviä joulunodotuksia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta ehkä toisilla vaan on erilainen elämän tarkoitus ja sehän on just jees! Eihän se muuten olis ees niin mielenkiintoista tutustua ihmisiin, jos kaikki olis samanlaisia :D

      Hahah, toivottavasti sait paljon rahaa pankkiin, se on tärkeää ;) Samoin sinne! :)

      Poista
  2. Tournamentsoftware näyttää joitain palkintorahoja
    http://www.tournamentsoftware.com/profile/prizemoney.aspx?id=14AFA42C-EAB9-46AE-A1E4-81C3E20C6421

    Tuleeko noita useamminkin että saa matkakuluja katettua? Mille alkaville sijoille pitää yleensä sijoittua?
    Kokemuksiahan noista reissuista lopulta tulee, ja niitä ei rahassa voi mitata ;)
    Tsemii!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm tuolta puuttuu kyllä muutamakin mun palkintorahoista, en tiedä miksi... Mutta joo siis noista saa vähän suuntaa siitä, missä summissa pyöritään. Eihän ne huimia summia ole... Ja niin no, niitähän tulee ihan niin usein kun sattuu pärjäämään :D

      Palkintorahasummat riippuu kisan tasosta, isommissa kisoissa on tietysti enemmän rahaa jaossa, rahaa saa jo pääkisan toiselta kierrokselta, summat on huomattavasti suurempia jne. Pienemmissä kisoissa täytyy päästä monesti vähintään semifinaaliin, että saa mitään. Näihin palkintorahoihinkin on kai tietyt säännöt, eli series-tason kisoissa täytyy olla vähintään x-summa rahoja jaossa, challenge-kisoissa xxx-summa, GP-kisoissa xxxxxx-summa ja niin edelleen. En vain ole näihin niin hirveän syvällisesti perehtynyt, kun en valitse kisoja palkintorahat mielessä... :) Toivon, että osasin silti edes jotenkin vastata kysymykseesi!

      Kiitti tsempeistä ja kivaa joulun odotusta! :)

      Poista
  3. Hyvä Airi! Kyllähän se on tosiasia että sulkapallolla ei rikastu kukaan. Ompa sitten huippupelaaja, valmentaja tai muuten lajin parissa työskentelevä. Maailman parhaat pelaajat toki tienaavat varmasti hyvin, koska saavat sponsorirahoja ja enemmän palkintorahoja kisoista, mutta aina myös kulut kasvavat suhteessa. Eli rakkaudesta lajiin vaan, valitettavasti! Tsemppiä sulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, maailman parhaathan rikastuu kyllä aivan varmasti, mutta vain se terävin kärki... Mutta kun tämä on ollut tiedossa minulla aina ja valintani olen tehnyt silti pelata, niin turha siitä enää on valittaa :) Ja juuri niinkuin sanoit, rakkaudesta lajiin kun onhan tämä nyt ihan mahtava laji!

      Kiitti kommentista ja tsempeistä!

      Poista