maanantai 1. helmikuuta 2016

Happy after Iceland International - 2nd place, lovely people and nice weather

English version below... :)

MOI!

Mä heräsin eilen aamulla paljon ennen herätyskelloa, aivan liian aikaisin. Etsin pimeässä puhelintani tarkistaakseni kellonajan ja toivoin hartaasti, että se olisi edes 6.30. Puhelimen näytölle syttyi kuitenkin ikävät lukemat: 05.47. Olin nukkunut vain muutaman tunnin ja nekin hyvin levottomasti. Yritin makoilla vielä hetken, mutta olin aivan liian virkeä ja täynnä energiaa, adrenaliini virtasi kropassa hirveällä vauhdilla. Sitä paitsi oli ihan kauhea nälkä. 

Kun mä herään tällä tavalla, se tarkoittaa yleensä yhtä asiaa: tärkeä peli, jota en malta odottaa. Eilen se peli oli Iceland International -kisan finaali. Finaaliin yltäminen oli todella hieno juttu, vähän yllättäväkin. Tiesin toki, että se on täysin mahdollista, mutta se vaatisi tosi hyvää pelaamista, jonkin verran venymistä sekä tietysti kovia voittoja. Mä olen iloisen hämmentyneen onnellisen ylpeä siitä, että mä onnistuin viime viikolla Ruotsissa ihan yli odotusteni ja nyt mä tein sen taas. Siis että kaksi viikkoa putkeen on mennyt näin loistavasti, ja että mun pääni pysyy kasassa näin hyvin ja taistelee kerta toisensa jälkeen tiukkoja matseja kotiin. Joten kiitos kaikesta, rakas pääni!

Photos: Badmintonsamband Islands
Vaikka mä hävisin eilen sen finaalin tiukasti kolmessa erässä pitkän taistelun jälkeen, on mulla päällimmäisenä positiiviset fiilikset. Puolivälierän voitto kisan kakkossijoitetusta Viron Kati Tolmoffista oli todella hyvä voitto. Peli oli hirmuisen fyysinen ja jouduin tekemään tosissani duunia, varsinkin kun jäin molemmissa erissä heti alussa vähän liikaa jälkeen. Mutta ikinä ei saa luovuttaa, ei edes silloin kun on tappiolla 3-13! Semifinaalista puolestaan jäi käteen hyvä taistelu nuorta ja todella pitkää tanskalaista tyttöä vastaan. Peli oli melkoisen vaikea, sillä noin pitkää ja vahvaa tyttöä vastaan on hankalaa pelata. Ensimmäisessä erässä en vielä onnistunut, mutta olen super tyytyväinen siihen, miten pystyin rauhassa pohtimaan ja muuttamaan taktiikkaani pelin kuluessa. Finaalissakin Tanskan Julie Dawall Jakobsenia vastaan pelasin mielestäni todella hyvin, mutta kolmannessä erässä tilanteen 12-12 jälkeen sössin turhaan muutaman pisteen ja jäin jälkeen 12-17. Lopulta hävisin 16-21 ja jäihän se tietysti harmittamaan, sillä ilman tuota heikkoa loppua matsi olisi hyvinkin voinut olla minun... Mutta on kyllä myös myönnettävä, että vastustaja pelasi tosi hyvin läpi koko turnauksen.

Kaiken kaikkiaan pelasin siis oikein hyvin, ja olen siitä kovin iloinen. Tämä tulos oli sitä paitsi taas yksi tärkeä suoritus olympiakarsinnan kannalta, sillä tästä rapsahtaa jälleen reilut 2000 pistettä maailmanrankingiin. Viime viikon rankingissa sijoitukseni oli ekaa kertaa numerolla 7 alkava, nimittäin 79. Torstaina julkaistavassa tämän viikon rankingissa sen pitäisi siis olla taas vielä hieman parempi. Tärkeintä on tietysti, että peli kulkee, mutta kyllähän nämä ranking-jututkin motivoivat kummasti!

(Pieni välihuomautus: Finaalimatsi löytyy islanninkielisellä selostuksella osoitteesta http://www.ruv.is/sarpurinn/ruv/reykjavikurleikarnir/20160131 ja mun peli alkaa noin 39 minuutin kohdalta. Ne ekat 39 minuuttia voi toki katsella hienoa suomalaista sekanelinpeliä Anton Kaistin toimesta!)



Koko reissusta jäi todella hyvä mieli. Islanti on todella kiva maa, varsinkin tänä viikonloppuna, kun sää oli niin upean kaunis! Oli myös aivan ihanaa yöpyä kaverini perheen luona. He ovat älyttömän ihania ihmisiä ja kun on niin kiva fiilis vapaa-ajalla, on helpompi olla kentälläkin hyvällä fiiliksellä ja pelata loistavasti. Ainoa miinuspuoli on se, että mun taitaa tulla heitä ikävä...

Girls, you are amazing!


Tänään ohjelmassa on lähinnä rentoilua ja palautumista. Mun kroppa on aika väsynyt viikonlopun peleistä, jopa vatsalihakset on jumissa! Enkä mä voi väittää, että pääkään on ihan terävimmillään juuri nyt. Onneksi mä olen oppinut nauttimaan myös lepopäivistä ja nykyään mun mielestä on ihan hirmuisen ihanaa makoilla koko päivä silloin, kun kroppa sitä kipeästi toivoo.

Kovin montaa päivää tässä ei tosin ehdi makoilla, sillä perjantaina starttaa jo SM-kisat. Niitä varten olisi siis vielä matkattava Suomeen, mutta kunhan nyt saisin edes purettua tuon matkalaukun ja pestyä pyykit Islannin jäljiltä... Mutta tänään mä saan ansaitusti nauttia asenteella "älä tee tänään sitä, minkä voit tehdä huomenna!".



Shortly in English:

This time I'm only gonna write a short version in English because it's my well deserved day off and because I'm a little bit lazy. :) So, these are the main points:

  • I made it to the final in Iceland International and managed to beat some good players on the way. Unfortunately I lost in the final in close three sets against Julie Dawall Jakobsen from Denmark. It was a good tournament for me anyway and I'm very happy about that!
  • This was also one more good result for the Olympic ranking. In the last week's world ranking I broke the top 80 mark for the first time being number 79 and so after this result in Iceland I should be even higher this week! The most important thing is, of course, that I'm playing well but getting higher in the ranking is also a good source of motivation.
  • I am happy, surprised, confused and proud that I managed to play so well in both Sweden and Iceland. It's amazing that my head can handle the pressure and fight through those tough matches week after week. So thank you, my dear head!
  • I had such a nice time in Iceland! I stayed at my friend's place and she and her whole family are the sweetest people ever! When you feel so happy outside the court, it's also easier to play well. Margret, I'm gonna miss you!
  • Today I'm gonna relax and recover my body and mind. I have finally learned to enjoy these well deserved rest days, so today's headline is "don't do today what you can put off to tomorrow!".
  • Next weekend it's time for the Finnish national championships so I will travel soon to Finland which is awesome :)
That's pretty much it I guess. I wish you all a very good week!

xxx
Airi

5 kommenttia:

  1. Onnittelut hyvistä kisoista! Seurailin täällä innokkaasti turnauksen etenemistä, harmi ettei voittoa kuitenkaan irronnut finaalissa.

    Olisi mielenkiintoista joskus lukea sun vahvuuksista ja heikkouksista ja esim. että missä koet erityisesti olevas "perässä" jos verrataan ihan maailman kärkeen :) En nyt ainakaan muista, että oisit ihan suoraan tästä aiheesta kirjotellut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ja kiva, että seurailit! :)

      Joo en varmaan olekaan tuosta ikinä kirjoitellut, joten voisin sen hyvin tehdä. Kiitos ideasta, ne on aina tervetulleita! :)

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Interesting article, nice photos of nature :)
    Here is ICT Direct company. It can be useful for you.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Interesting article, nice photos of nature :)
      Here is ICT Direct company. It can be useful for you.

      Poista